شهرهای کوچک و نقش آن‌ها در تعادل بخشی ناحیه‌ای

نوع مقاله : علمی

نویسنده

مدیر اجرایی سازمان عمران شهرداری قزوین

چکیده

تمرکز­­­­­ شهری در جوامع در­­ حال توسعه سبب بروز مشکلات متعددی در درون شهر­­­های بزرگ گردیده است. از آن جمله می­توان به تراکم جمعیت، مهاجرت،کمبود مسکن ، بیکاری و تخریب محیط زیست و غیره اشاره کرد. تحلیل­گران مسائل شهری و منطقه­ای توجه خود را به توسعه شهرهای کوچک برای غلبه بر نابرابری­ها و مشکلات به عنوان یک راهبرد اساسی معطوف داشته­اند.
هدف این پژوهش برای شهرهای کوچک به عنوان یک راه­حل ضروری برای مقابله با عدم توازن ناشی از نخست شهرها می­باشد. روش تحقیق و بررسی به صورت توصیفی- تحلیلی است و با استفاده از آمار و اطلاعات بدست آمده از آمارنامه­ها و اسناد فرادست و بکارگیری مدل­های مرتبه-اندازه، ضریب آنتروپی ، ضریب کشش­پذیری، تحلیل شاخص توسعه یافتگی موریس، تغییرات سهمی-بخشی و روش­های مختلف ارزیابی و سنجش به نقش شهر اقبالیه در تعادل بخشی ناحیه­ای مجموعه شهری قزوین می­پردازیم. جهت عملکرد صحیح و تاثیرگذار شهرهای کوچک از جمله شهر اقبالیه، بر اساس این پژوهش مواردی بشرح ذیل پیشنهاد می­شود.
ایجاد و توزیع مناسب نهاد­ها و شرکت­های کشاورزی و محصولات کشاورزی در شهرهای کوچک، پر کردن شکاف بین صنعت و کشاورزی در شهرها­ی کوچک با استفاده از ایجاد و افزایش کشاورزی صنعتی ، تقویت روابط و پیوندهای جامعه شهری و روستایی و روابط شهر کوچک و حوزه نفوذ آن، احداث موسسات آموزش عالی و فنی حرفه­ای برای پرورش نیروی انسانی ماهر و کارآمد، تامین تسهیلات و زیرساخت های لازم در شهرهای کوچک هرهای کوچک موجود در محدوده مجموعه شهری قزوین با نگاه ویژه به شهر اقبالیه، با توجه به عدم ایجاد زیرساخت­های موجود شکل گرفته­اند و در نتیجه نتوانسته­اند به درستی به نقش خود را ایفا ننموده­اند و منجر به تعادل ناحیه­ای نشده­اند.
 

کلیدواژه‌ها