بررسی موانع اجرای دولت الکترونیک در سازمان‌ها (مورد مطالعه شهرداری قزوین)

نوع مقاله : علمی

نویسندگان

1 کارشناس/آتش نشانی شهرداری قزوین

2 رییس اداره مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قزوین، دانشگاه آزاد قزوین،قزوین،ایران

3 رییس اداره مالی سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قزوین

4 رییس امور مالی و درآمد

CSUM-2301-1070(R1)

چکیده

به­کارگیری فناوری اطلاعات در بخش­های مختلف دولت به منظور افزایش بهره­وری و ارتقا سطح خدمات­رسانی مفهوم  دولت الکترونیکی می­باشد. مهم­ترین بخش این امر، افزایش رضایت مردم خواهد بود به شرطی که پیاده­سازی دولت الکترونیکی به طور صحیح و با موفقیت صورت گیرد. به عبارت دیگر، دولت الکترونیکی با این که می­تواند یک گام اساسی برای دولت­ها باشد، چالش برانگیز نیز است. اگر دولت­ها نتوانند خدمات الکترونیکی را به صورت یکنواخت و قابل دسترس، در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهند. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات فی نفسه امری جدی نیست چرا که موسسات دولتی از اولین و بزرگترین مصرف­کنندگان این فن­آوری بوده­اند ولی گذاشتن رایانه روی میز همه کارمندان حتی داشتن اتوماسیون اداری و وب­سایت خبری به شکل­های معمول این بروکراسی اداری را به دولت الکترونیک تبدیل نمی­کند، پاسخگویی و ارتباط الکترونیکی در تمام فرایندهای حکومتی می­تواند یک دولت را، به یک دولت الکترونیکی تبدیل کند. در این دولت کلیه خدمات دولتی با کمترین هزینه و مناسب­ترین و سریع­ترین شیوه و بالاترین کیفیت عرضه می­شود. شهروندان و شرکت­ها و موسسات دولتی از طریق دولت الکترونیک فعالیت­های گوناگون نظیر: پرداخت مالیات، تجدید گواهی­نامه، تجدید جواز کسب و ثبت ازدواج و طلاق را عرضه می­کنند، شهرداری قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست این تحقیق درباره بررسی موانع اجرای دولت الکترونیک در شهرداری قزوین انجام شد. این تحقیق از نوع پیمایشی و کاربردی و  ابزارگردآوری اطلاعات بصورت میدانی -پرسشنامه­ای می­باشد. و فرضیات در ابعادی چون: موانع مدیریتی، موانع فنی، موانع سازمانی، موانع انسانی-موانع امنیتی ارائه گردید و تاثیرگذاری تمامی شاخص­های مطرح شده به اثبات رسانده شده است.

کلیدواژه‌ها