در دهههای اخیر، تاکید و توجه بسیاری بر مفهوم مسئولیت اجتماعی در سازمانها، با فرض اینکه تولیدات و خدمات این شرکتها نقش مهمی در ایجاد منافع در محیط به شدت رقابتی حال دارد، شده است که شامل اهداف زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی میشود. امروزه جذابیت سازمانها، به درک افراد از ارزش های بنیادی سازمان ها و خصوصیات اجتماعی آنها بستگی دارد این حوزه زیربنایی اساسی برای کسب وکار فراهم میسازد که وضعیت کاری از طریق آن بهبود مییابد. از سویی دیگر، بین اخلاقیات کسب و کار و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان رابطه تنگا تنگی وجود دارد. مسئولیتپذیری اجتماعی میتواند بر کسب وکار تأثیرات چشمگیری داشته باشد و در حال حاضر، این تاثیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است مسئولیتپذیری اجتماعی به مباحثی نظیر روابط متقابل سازمانها و جوامع و بخصوص تأثیرات منفی و مضری که عملکرد سازمان ها بر افراد و جوامع دارند، میپردازد. مسئولیتهای اجتماعی سازمانها، اکنون به مباحث سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ورود پیدا کرده است؛ لیکن هنوز در مورد روش های اجرایی آن تعریف مشترکی وجود ندارد. میتوان گفت مسئولیتپذیری اجتماعی مفهومی است که باعث میشود سازمانها، نه تنها از طریق الزامات قانونی، بلکه از راه توسعه تعهدات اختیاری خود برای بالا بردن ارزشها در جامعه، بر منافع ذینفعان خود تأکید دارند و میتواند نقشی اساسی و مهم را در حوزه رضایت شغلی کارکنان ایفا نماید. این تحقیق درباره بررسی تاثیر مسوولیت اجتماعی بر رضایت شغلی کارکنان (مورد مطالعه شهرداری قزوین) انجام شده است. تحقیق مربوطه از نوع پیمایشی و کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شهرداری قزوین است که 92 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات بصورت پرسشنامهای می باشد و روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی بوده است. در این تحقیق ابتدا شاخصها شناسایی شدند. و فرضیات تحقیق بر اساس این شاخصها تدوین گردیدهاند.