شناسایی موانع برون‌سپاری فناوری اطلاعات در سازمان‌ها (مورد مطالعه شهرداری قزوین)

نوع مقاله : علمی

نویسندگان

1 رئیس اداره مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قزوین

2 کارشناس/آتش نشانی شهرداری قزوین

3 رییس اداره مالی سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قزوین

4 رییس امور مالی و درآمد

چکیده

بخش فناوری اطلاعات در یک سازمان، از یک فضای کاملاً پیچیده تشکیل شده و میزبان انواع سخت­افزارها، نرم­ افزارها و شبکه­­های کامپیوتری است. این فضا، امکان و فرصت راه­­اندازی و اجرای جریان­­های کاری و عملیات حرفه­ای و مهم را در اختیار شما قرار خواهد داد؛ مانند فرآیندهای مالی و حسابداری، مدیریت ارتباط با مشتری، ارسال و دریافت ایمیل و تولید و انتشار اسناد حوزه فناوری اطلاعات، مخصوصاً رسیدگی به امور کامپیوترها، پشتیبانی شبکه و نگهداری شبکه و سایر سرویس­های شبکه و ثبات سرویس­های اولیه و حیاتی یک سازمان پردردسرترین و دست و پاگیرترین مسئله برای تمرکز بنگاه­های اقتصادی بر روی اهداف و تخصص­شان می­باشد. امروزه واحدهای فن­آوری اطلاعات سازمان­ها، تمرکز خود را بر بخش­های تولید نرم­افزار و سامانه­های هوشمند به روی بسترهایی مانند وب و موبایل جهت تسریع و افزایش کیفی سرویس­های سازمانی و ایجاد فرصت­های جدید کسب­و­کار می­نمایند و برون­سپاری در بخش زیرساخت مرکز داده، می­تواند موجب شود واحد فن­آوری اطلاعات سازمان با تمرکز بیشتری به مأموریت­های اصلی خود بپردازد .این تحقیق درباره شناسایی موانع برون­سپاری فناوری اطلاعات در دستگاه­های دولتی در شهرداری قزوین مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از نوع پیمایشی و کاربردی می­باشد و ابزار گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه­ای می­باشد و روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی می­باشد. در این تحقیق ابتدا شاخص­ها شناسایی شدند و فرضیات تحقیق نیز بر اساس این شاخص­ها مطرح گردید و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تکنیک معادلات ساختاری استفاده می­شود و از نرم­افزار lisrel هم استفاده شد و در نهایت تمامی فرضیات مطرح شده به اثبات رسیدند.وفرضیات در ابعادی چون ریسک­های ناشی از تغییر. ریسک­های ناشی از منابع انسانی. ریسک­های ناشی از منابع مالی ارائه گردید و تاثیر­گذاری تمامی شاخص­های مطرح شده به اثبات رسیدند.

کلیدواژه‌ها